דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הישרדות-10 שלילה חינוכית בכל הבט אפשרי 

מאת    [ 16/03/2008 ]

מילים במאמר: 461   [ נצפה 3047 פעמים ]

"הישרדות-10" שלילה חינוכית בכל הקשר אפשרי.
מאת: גדעון שפירא - נשלח ל"ערוץ 10"

עם עליית הפופולאריות של "הישרדות-10", נמשכים יותר ויותר בני נוער וילדים לצפות בה להנאתם. המשתתפים עשויים להפוך "כוכבי-תרבות", שהשפעתם חזקה מזו של בתי-ספר. בפורומים שונים מתקיים כבר שיח על התכנית וברצוני לתרום את חלקי לממד החינוכי שלה, בהעלאת מרכיבים שליליים, לדעתי, של הנושא. אינני מתייחס למשתתפי "הישרדות-10" עצמם, כיוון שלדעתם הם מחויבים לחוקי ההפקה, אולם כאן עולה השאלה, מדוע על הדמיון המחוקק להיות כה שלילי?
1. התכנית מתבצעת בנופים נפלאים וקיימות אין ספור דרכים להתעמת ולהתחרות, תוך הסתגלות למקום ולימוד כיצד מתחברים אליו. אך המארגנים בחרו לדחוף אל הג'ונגל הטבעי "ג'ונגל אנושי" המכער את סביבתו ואף משבש אותה ובכך עולה, יתכן שמבלי משים, אחת מבעיותיו הקשות של עולמינו כיום! תשאלו את אל גור.
2. תחרויות אמורות לטפח הישגים ולכבוש פסגות חדשות. תחרויות אמורות גם להתקיים בתחומים מגוונים על-מנת לאפשר לרבים ושונים להצטיין. אולם התכנית "הישרדות-10" מעודדת לחסל, פשוטו כמשמעו, מתחרים בעלי פוטנציאל גבוה על-ידי קנוניות. למה הדבר דומה? ל"נולד לרקוד", שבו המשתתפים יעסקו בעיקר בתחמונים, שמטרתם הדחת המוכשרים למען תפוס את מקומם. ובאמת, ב"הישרדות-10" סולקו דמויות מפתח מעניינות מהמשחק ורמתו ירדה פלאים.
3. ניתן להגדיר את דגם ההתנהגות הנדרשת ממשתתפי "הישרדות-10" כך: תככנות, חנפנות, הונאה, הולכת שולל, הטעיה, הפרת הבטחות, אי אמירת אמת, סיבוב בכחש וכו' וכו'. אומרים לנו, כי "זוהי רק דרך ההתנהגות הנחוצה למשחק והיא אינה תופסת בחיים האמיתיים". חשוב לזכור, ש"גיבורי תרבות" עלולים להפוך סמלים חינוכיים, בהיותם מודל לחיקוי של מצליחנות. כדאי לא להשלות את עצמנו: ההתנהגות שלנו מחוץ לבית תחדור, בסופו של דבר, פנימה. בוגדנות לא נשארת ברחוב. אם אין סייגים לשיקולים, גם בני זוג וילדים יפונו מהמסלול, כאשר יעמדו בדרכו של "אלוהי ההצלחה".
4. נאמר, כי משתתפי "הישרדות-10" ניצלים באמת מספינה טובעת ומגיעים לאי בודד. ברמת היחסים ושיתוף הפעולה הנוצרים במשחק הזה, הם אינם רוכשים כל חסינות של אמת. ההפך הוא הנכון. לא נחוץ דמיון מפותח ביותר, על מנת לנחש מה יהיה סופן של יחידות צבאיות המתנהגות כך בקרב. הרי לא יישאר בהן שריד ופליט.
5. לא קשה גם לתאר את פרצופו של שלטון המתמנה על מדינה בשיטת "הישרדות-10". שלטון כזה יבגוד בבוחריו וירחיק את הטובים בעם משותפות בו. אך האם אין יוצרי התכנית מציגים כאן למעשה תמונת אמת זעירה של החברה הישראלית כיום? ובתוך כך מצב, בו כל עוד אתה בקליקה שלי, חלים עליך גם חוקי המוסר שלי. אולם אם אינך איתי, המוסר אינו תופס לגביך ומותר לבצע בך כל העולה ברוחי!
6. שאלות נוספות הן, האם "רייטינג" הפך חשוב יותר מבני אדם ואף מ"כוהניו"? האם מוצדק באמת ההרס הבא בעקבותיו? מדוע לא מעצבים את הסיפור באופן שיאפשר למתחרים לצבור נקודות דוגמת "קרב-רב" למשל ומבלי לעסוק בחיסולים הדדיים? האם לחברת תקשורת שעיסוקה הוא קשר עם הציבור אין כל אחריות להשפעות שהיא עלולה לפתח בתוכו? ראוי בהחלט לבחון גם את כוחה השלילי ובינתיים להעלות את רמת התכנית ולהפכה חיובית מעיקרה.

עין-השופט 10.03.2008
גדעון שפירא



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב